Bankowość mobilna – jak bezpiecznie z niej korzystać?
Bankowość mobilna – jak bezpiecznie z niej korzystać?
Bankowość mobilna funkcjonuje już od jakiegoś czasu i na stałe zagościła w naszej codziennej rzeczywistości. Stała się ona alternatywą dla bankowości internetowej oraz okienka w banku w zakresie zarządzania kontem bankowym i wykonywania przelewów pieniężnych. Teraz do tych czynności wystarczy smartfon, tablet lub inne urządzenie mobilne z dostępem do Internetu i zainstalowaną aplikacją banku. Dzięki temu możemy mieć łatwy i wygodny dostęp do naszego konta bankowego z niemal dowolnego punktu na ziemi. Nim wejdziemy w świat bankowości mobilnej warto zapoznać się z jej działaniem oraz z kilkoma prostymi zasadami użytkowania.
Co to jest bankowość mobilna?
Najprościej bankowość mobilną można określić nową generacją bankowości internetowej, która umożliwia dostęp do serwisów i usług bankowych za pośrednictwem aplikacji zainstalowanej na urządzeniu mobilnym. W ten sposób za pomocą takiego urządzenia (np. smartfonu) z dostępem do Internetu możesz sprawdzić stan swojego konta, wykonasz przelew, możesz śledzić historię swoich transakcji oraz zarządzać kontem.
Jakie przyczyny stoją za tym, że mobilna bankowość szybko stała się tak atrakcyjnym i rozpowszechnionym rozwiązaniem? Powodów jest wiele, ale można je podsumować krótkim stwierdzeniem: wygoda i bezpieczeństwo. Dzięki mobilnej bankowości – o krok dalej niż bankowości internetowej – wszystkie sprawy możesz załatwić z dowolnego miejsca na ziemi bez konieczności logowania się na stronie Internetowej banku. Należy tylko pamiętać, by na urządzeniach mobilnych instalować wyłącznie aplikacje pochodzące z pewnego źródła. Przypominają o tym także same banki jak poniżej:
Bankowe aplikacje mobilne – jak z nich korzystać?
Aby rozpocząć korzystanie z bankowości mobilnej, trzeba posiadać konto bankowe i mieć urządzenie mobilne z dostępem do Internetu (np. smartfon czy tablet). Kolejnym krokiem jest ściągnięcie odpowiedniej aplikacji swojego banku służącej do bankowości mobilnej, np. ze sklepu Google Play lub App Store.
Po udanej instalacji każda aplikacja krok po kroku poprowadzi Cię przez proces rejestracji Twojego konta i ustawienie kluczowych dla Ciebie parametrów. Samodzielnie wybierasz m. in. to, który sposób logowania do aplikacji jest dla Ciebie najbardziej komfortowy (możliwe do wyboru opcje to np. podanie kodu PIN lub wzoru odblokowania blokady, zeskanowanie linii papilarnych palca czy rozpoznawanie twarzy), co chcesz widzieć na głównym pulpicie aplikacji czy też jaką formę uwierzytelniania przelewów uznajesz za najbardziej dopasowaną do swoich potrzeb. Aplikacje do bankowości mobilnej są zwykle bardzo intuicyjne i proste w obsłudze, tak aby były dostępne jak najszerszemu gronu odbiorców, znaczenia na stopień ich obeznania z nowoczesnymi technologiami. Aplikacje są przyjazne w użytkowaniu zarówno dla młodzieży, która urodziła się z telefonem w ręku jak i dla osób starszych, które uczyły się wysyłać smsa od swoich kilkuletnich wnuków.
Czym różni się bankowość mobilna od internetowej?
Bankowość mobilna to jedna z odmian bankowości Internetowej umożliwiająca szybki dostęp online do usług bankowych za pośrednictwem aplikacji instalowanych na urządzeniach takich jak smartfon czy tablet. Główną zaletą i zarazem różnicą między bankowością mobilną a internetową jest szybkość w dostępie do konta i spersonalizowanie menu, z którego chcemy korzystać. Bankowość internetowa natomiast jest pojęciem szerszym – za jej pomocą kontaktujesz się z bankiem za pośrednictwem sieci, przez stronę WWW swojego banku, możesz tworzyć profile zaufane i dokonywać bardziej skomplikowanych operacji bankowych.
Bezpieczeństwo aplikacji mobilnych – jak je zapewnić?
Używanie bankowości mobilnej jest wygodne, ale musisz pamiętać także o zasadach odpowiedniego korzystania z tego narzędzia. Bezpieczeństwo Twoje i Twoich środków finansowych jest dla Banków kluczowe, dlatego stosuj się do poniższych kilku reguł, które pozwolą Ci bezpiecznie poruszać się po bankowości mobilnej:
- Na telefonie lub tablecie, na którym logujesz się do systemu bankowości mobilnej, unikaj wchodzenia w podejrzane linki, na nieautoryzowane strony czy instalowania podejrzanego oprogramowania.
- Ustal nieoczywiste hasło, o odpowiednim poziomie trudności. PIN „1234” czy hasło zawierające twoje imię czy datę urodzenia nie spełniają tych kryteriów.
- Okresowo zmieniaj hasło do bankowości mobilnej i nie używaj tego samego hasła do poczty internetowej, facebooka czy programu lojalnościowego ulubionego sklepu.
- Utwórz odpowiedni proces uwierzytelniania transakcji – na przykład poprzez kody, które przychodzą w wiadomościach SMS, by potwierdzać przelewy.
- Ustal dzienne i jednorazowe limity transakcji, które uniemożliwią przelanie dużych kwot pieniędzy przy przejęciu danych.
- Weryfikuj e-maile i SMS-y od banku – nawet gdy do złudzenia przypominają prawdziwe. Na bieżąco śledź ostrzeżenia przed oszustwami podawane w komunikatach na stronie Twojego banku.
- Nie loguj się do bankowości mobilnej poprzez niezabezpieczoną publiczną sieć wi-fi.
- Pamiętaj, aby zadbać o zabezpieczenie antywirusowe w telefonie.